Forslag om miljømærkater møder skepsis

Et nyt forslag fra Alternativet skal hjælpe med at tydeliggøre tekstilindustriens energi- og miljømæssige omkostninger for forbrugerne. Forslaget møder skepsis fra tøjbranchen.

Foto: Scanpix

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Af Julie Laurs Bundgaard

Oftest kigger vi på tøjmærkater for at se, hvad en vare koster i kroner og ører. Nu vil Alternativet indføre mærkater, hvorpå forbrugerne foruden pris, kan læse om de energi- og miljømæssige omkostninger. Et forslag som eksperterne har svært ved at se blive en realitet.

”Jeg kan ikke se, hvordan i alverden vi skulle lave sådan en løsning. Hvis politikerne kom med en fiks og færdig løsning, ville vi sidde og klappe i vores hænder, men sådan er realiteterne jo ikke.” Lyder det fra Pia Odgaard, der er ansvarlig for ’Dansk Mode & Textil’s, en branche- og arbejdsgiverorganisation, arbejde med CSR-virksomheders sociale og miljømæssige ansvar.

 

Alternativet på Instagram

Ifølge miljøregnskabet, køber hver enkelt danske borger i gennemsnit 16 kilo tøj om året. Inden det tøj lander på hylderne i én af Danmarks mange tøjbutikker, har det været på en lang forurenede rejse.

Den rejse vil Alternativet nu synliggøre for forbrugerne. I hvert fald, hvis man skal tro på det indlæg, som partiet for 5 dage siden postede på deres Instagram profil.

”Jeg tror, de har været ude med en lidt for hurtig udmelding, som de ikke helt har tænkt til ende.” Siger Pia Odgaard.

Skærmbillede 2016-02-11 kl. 17.25.46

(foto: Alternativets Instagram profil)

 

Problemet skal løses på globalt plan

Yderligere fremhæver Pia Odgaard, at der faktisk er gode internationale retningslinjer. Hun fremhæver OECD, som er en international organisation, der arbejder for at fremme økonomisk vækst, velstand og en bæredygtig udvikling.

”Det er et globalt ansvar. Ikke lokalt!” siger Pia Odgaard.

Udvalget af tøjbutikker i de danske byer, bærer i den grad præg af udenlandske mærker. Derfor vil indførelse af nye mærkater, ikke oplyse alle forbrugere, men kun den del der køber danske mærker, hvis altså ikke problematikken bliver hævet til globalt plan.

You may also like...